Rabo 2

Leden van de Rabobank Westelijke Mijnstreek kunnen het Graetheidecomité financieel steunen door bij de Rabo Clubkas Campagne op ons te stemmen. Op 8 mei ontvangt u een stemkaart van de bank en u kunt tot 23 mei stemmen. U vindt ons onder de rubriek natuur of u vult in het zoekveld in Graetheidecomite

raboclubkas

 

 

Studenten Graaf Huyn maken plan voor Graetheide

Noor Simons, Joris Timmermans en Kim Bogmans

Graaf Huyn College Geleen (Atheneum 4)

Bij het vak aardrijkskunde kregen we de volgende opdracht: Wat is de beste manier hoe jullie het gebied Graetheide, inclusief het aangrenzende Julianakanaal, op een duurzame manier in kunnen richten, rekening houdend met bestaande ruimtelijke plannen en de wensen en belangen van de verschillende actoren.

Onze mening over de huidige plannen

Na bestudering van de plannen die er momenteel zijn voor Graetheide komen we tot de volgende conclusie.

* Industrie op Graetheide, wij zijn tegen industrie op Graetheide, er zijn namelijk genoeg andere gebieden die meer geschikt zijn voor industrie dan Graetheide.

* Een OPAC, het idee van een OPAC op Graetheide vinden we niks. Ten eerste levert het geen geld op en ten tweede kan een gevolg mistwolken over de A2 zijn, die kunnen leiden tot een toename van ongelukken.

* Villawijk de Bramert, het volbouwen van Graetheide om de krimp tegen te gaan is nutteloos. Je kan wel nieuwe woningen gaan bouwen maar dat zorgt er wel voor dat er andere huizen leeg staan. Wij zien liever renovatie van woningen dan de sloop en nieuwbouw van woningen. En wie wil er nou ergens wonen met het uitzicht op een industriegebied? Niemand. Je hebt geluidsoverlast en stankoverlast. Dan kun je wel geluidswallen en filters gaan plaatsen, maar hoeveel geld kost dat allemaal wel niet.

* Uitbreiding van de A2. Wij zijn het wel eens met de uitbreiding van de A2. Het natuurgebied dat hierbij verloren zal gaan valt nog mee. En de A2 is belangrijk voor de ontwikkeling van bedrijven en het gebied zelf. Bedrijven moeten natuurlijk goed bereikbaar zijn, maar het natuurgebied ook.

Al deze plannen hebben één ding gemeen, de natuur van Graetheide zal verloren gaan. Plantenvariatie zal afnemen, dieren zullen weggaan en rustzoekers zullen hier niet meer komen. De recreatie en toerisme mogelijkheden zullen er niet meer zijn, waardoor er in die sector geen geld meer binnenkomt.

Ons plan voor Graetheide

Wij willen dat Graetheide groen blijft en aantrekkelijk wordt voor wandelliefhebbers en rustzoekers of het nou toeristen of plaatselijke mensen zijn. Om te beginnen moet het gebied goed bereikbaar zijn daarom zijn we het eens met de uitbreiding van de A2. Er zullen minder files zijn, waardoor mensen sneller bereid zullen zijn om naar het gebied toe te komen. Zo willen we dus ook mensen van verder aansporen. Wel zal er een oplossing moeten komen om geluidsoverlast te verminderen, dit kan door geluidswallen te plaatsen. Dit kost wel veel geld, daarom is het een beter idee om bomen te planten. Voor een wandelgebied moeten er natuurlijk wandel- en fietspaden worden aangelegd. Mensen moeten op deze manier kunnen genieten van de grote biodiversiteit. Dieren moeten in het wild te zien zijn, maar ook op boerderijen. Er zijn natuurlijk boeren, die leven van de landbouw. Wij vinden dat er ook boerderijen moeten komen die verschillende functies en faciliteiten hebben. Ze kunnen dienen als een soort Bed&Breakfast, op deze manier kunnen mensen die van wat verder weg komen een nacht blijven. Boerderijen die toegankelijk zijn voor mensen. Je kan fietsen verhuren voor de mensen die willen fietsen. Boerderijen kunnen natuurlijk ook gaan functioneren als een klein restaurant of café. Waar mensen dan iets kunnen eten en drinken. Voor de kinderen moet er natuurlijk ook iets te doen zijn, daarom dachten we aan een kinderboerderij en eventueel een speeltuintje. Op deze manier kunnen mensen langere tijd genieten van het landschap en is het leuk voor jong en oud. De mensen moeten natuurlijk hun auto of dergelijke kwijt kunnen, daarvoor zal er een parkeerplaats moeten komen, dit is natuurlijk weer verlies van gebied, maar het is noodzakelijk voor als je er een recreatief gebied van wilt maken. Dan is er natuurlijk ook nog het Julianakanaal, dat vooral bestemd is voor de scheepvaart van de Maas naar België. Langs het Julianakanaal ligt een fietspad, deze is echter in zeer slechte staat en moet gerenoveerd worden er zijn echter wel een paar problemen. Op sommige plekken zijn de dijken namelijk in slechte staat en het fietspad langs het Julianakanaal is zo groot, dat er gewoon geen geld voor is om dit hele fietspad te renoveren. Ook kan er op een recreatieve manier gebruik worden gemaakt van het Julianakanaal. Het kanaal wordt vooral gebruikt voor de vrachtschepen, maar ook voor boottochten. Je kan bijvoorbeeld excursies gaan organiseren op boten, waar men leert over het gebied. Je kan vertellen over de huidige situatie met dieren en planten, of wat anderen hier willen gaan bouwen, maar je kan ook over de geschiedenis vertellen. Je kan natuurlijk ook gewoon boottochten organiseren voor te relaxen en van het uitzicht te genieten.

IMG 0655

 

back f2